Piekeren: goed of kwaad?

Piekeren, goed of kwaad?

Iedereen piekert weleens. De ene meer dan de andere, maar wat is het nu en waarom doen we dat?
En hoe heeft het effect op ons dagelijks leven? En hoe kunnen we hier meer mee?
Piekeren levert weer vele vragen op, misschien wel net zoveel als het piekeren zelf.

Wat is piekeren precies?

Piekeren is een manier van denken, waarbij je diep ingaat op een situatie die voorgekomen is of gaat gebeuren. Hierbij overdenk je de situatie en probeert een inschatting te maken, hoe hierop te reageren. Echter wordt het vaak in je hoofd overdreven en loopt het “denken” uit de hand. Hierdoor ontstaan er situaties in je hoofd, die niet voorgekomen zijn of voor gaan komen en dit trekt ook vaak emoties en gevoel met zich mee. Hierdoor ga je de situatie in een heel ander perspectief plaatsen.

 

Waarom piekeren we?

In onze genen is het denken een belangrijk onderdeel van ons bestaan. Wij reageren als een van de weinige diersoorten met een denkvermogen en niet alleen met een instinct. Door het denken hebben wij een streepje voor om situaties goed onder de loep te nemen. Echter komt het fight or flight systeem ook om de hoek kijken. Dit systeem geeft je denkvermogen de kracht om te vluchten of te vechten. Dit hangt samen met ons denkniveau. Vrouwen hebben daarbij nog de extra eigenschap om het voortbestaan van het individu te beschermen. Je kinderen beschermen om te voorkomen dat er iets met ze gebeurt. Je overdenkt de situatie van tevoren en bekijkt of het veilig is.

Door het fight or flight systeem, prent je je de onveilige situaties in en bedenk je een scenario om dit te voorkomen, voor een volgende keer. Mooi tot dusver zou je denken.. Echter de onveilige situaties nu, zijn heel anders dan in vroegere tijden, maar het denksysteem is daarin niet veranderd. Hierdoor ontstaat er in je denkvermogen een mogelijkheid waarbij je gedachtes te ver gaan…

Hoe heeft dat effect op ons dagelijks leven?

Het piekeren zou dus een mogelijkheid moeten zijn om ons leven te verbeteren en te beschermen. Echter gaat het dus de andere kant op en heeft het veel impact voor velen. Hierdoor ontstaan er gevoelens als verdriet, ontevredenheid en gaat het zelfs door naar depressie en minderwaardigheidscomplex. Hoe kan dat nu? Je gedachtes zijn toch niet echt zou je denken? Helaas, je hersenen maken geen onderscheid in realistische gedachtes en niet gebeurde, onrealistische gedachtes en delen ze in met de emoties die erbij horen. Maar er is nog een andere verklaring. Alles om ons heen bestaat uit energie, maakt energie en accepteert elkaars energie. Hierdoor ontstaan er energetische koorden waarbij je verbonden bent met elkaar, te pas en te onpas. Hierdoor krijg je ook ongewild gedachtes en gevoelens van anderen binnen. Onderzoek heeft uitgewezen dat maar liefst meer dan 60-70% van de gedachtes en gevoelens niet van je zelf zijn!. Mensen met overgevoeligheid, heldervoelendheid en HSP kunnen dat beamen. Behalve dat je hersenen dus een spelletje met je gedachtes spelen, ontvang je ook nog een hoop gedachtes en gevoel van anderen. Een geweldige cocktail dus om je van tijd tot tijd eens helemaal van het padje af te brengen..

Pieker top 5

Om even een beetje een idee te geven over het gemiddelde pieker gedrag van Nederland, is er een top 5 van de meeste pieker onderwerpen.

5. Relatie

4. Gezondheid

3. Werk

2. Kinderen

  1. Geld

Bekend rijtje voor jou?

 

Positieve factor van piekeren

Nu we alles over piekeren tevoorschijn gehaald hebben, gaan we kijken naar de positieve weerklank van piekeren.
– Piekeren maak je alert. Het fight or flightsysteem zorgt ook voor goede dingen. Door te piekeren, ben je vlugger op je hoede.
– Gedachtes (goed piekeren dus) behoeden je van domme dingen te doen. Je bent minder impulsief en beter voorbereid.
– Door (goede dingen) te denken, ontdek je nieuwe dingen, van jezelf, van de wereld.
– Door jezelf goede vragen te stellen, blijft je brein zich trainen. Het is een spier!
– Met goed piekeren kun je je zelf tevreden en happy denken.
– Piekeren over goede dingen maakt enthousiast en zet ander mensen aan het denken
– Goed piekeren biedt oplossingen voor het dagelijkse leven.
– Goed denken zet aan tot grote hoogtes!

Tips voor het goede piekeren

Voorkom focusseringsillusie

We piekeren vaak omdat we denken dat het anders moet. Echter ga je je beeld dan zo maken in je hoofd, dat het niet meer klopt met de realiteit. Je focust je zo op een onrealistisch beeld dat je last krijgt van focusseringsillusie. Voorkom dat je op deze manier de realiteit uit het oog verliest. Ga geen draaiboeken in je hoofd maken. Deze zorgen negen van de tien keer voor een teleurstelling

Ruim regelmatig je kast op en gooi dingen weg!

Klinkt raar, maar als je regelmatig spullen weggeeft of weggooit, ruimt dat niet alleen je kast op, maar ook je hoofd. Hoe meer je waarde gaat hechten aan spullen, hoe meer hiervan het belang en noodzaak in gaat zien, hoe meer je gaat piekeren om het te krijgen. Van tijd tot tijd je kasten uitmesten lucht op en laat los.

Bekijk je leven van tijd tot tijd eens vanaf de zijlijn of vanuit een “groothoeklens”

Door even een stap naar achteren te doen en het leven vanaf de zijlijn te bekijken, geeft je inzichten. Met deze inzichten kun je je gedachtes weer op een positieve manier aan de slag brengen. Positief piekeren over zaken die je wel kunt veranderen.

Laat los wat je niet kunt veranderen
het klinkt makkelijker dan je denkt, ik weet het, maar toch als je zaken kunt accepteren zoals ze zijn of zijn geweest, kun je ook deze weer loslaten. Dingen die je niet meer kunt veranderen, hebben geen meerwaarde in je hoofd. Kijk wat je ervan kunt leren en laat het gaan. Geef je hoofd de ruimte voor zaken die er wel toe doen.

Geniet van kleine dingen

Even de mindfulness pet op en focus op kleine dingen. Je gaat piekeren doordat je steeds minder tevreden raakt over zaken (normale hersenen werken nu eenmaal zo). Tijd om even orde op zaken te stellen in je hoofd en je te focussen op die kleine dingen. Dat lekkere kopje thee na het harde werken, de zonneschijn, de natuur, een heerlijke avondwandeling. Enjoyeven weer van kleine zaken.

Stop met iedereen tevreden te stellen!
Iedereen is anders. Iedereen vindt andere dingen leuk en wil andere dingen. Je kunt dus onmogelijk andere mensen tevredenstellen. Je kunt alleen maar jezelf zijn, je best doen en vanuit je hart en mededogen werken. Kom je dan mensen op je pad tegen die niet bij je passen..
Heel erg vervelend, maar soms is dat gewoon zo. Niet over piekeren, het is zoals het is. Blijf je zelf.

Wees bewust met de vraag die je stelt aan jezelf
Het piekeren ligt vaak in verband met de vraag die je aan je onderbewuste stelt. Door de vraag verkeerd te stellen of negatief te stellen, gaat het onderbewuste vlugger negatieve antwoorden zoeken. De vraag van waarom ik altijd is een verkeerde vraag. Beter is de vraag aan jeelf, wat moet ik doen om dit te veranderen. Zo zet je je hersenen op een andere vraag en dus een beter pieker gedrag.

Stop met het overschatten van het happiness effect van dingen en het onderschatten van happiness effect op beleving
We verwachten happy te worden van dingen die we aanschaffen. Echter is dat maar van korte duur. Even zijn je hersenen blij met je nieuwe aankoop, maar na het gebruik van je nieuwe kleren, laarzen of andere aankoop, begin je te wennen en wordt het weer een “gewoon” artikel. Focus op het happiness effect van beleving. (die kleine dingen weer dus)
Geniet van het moment en zoek daar alle mooie momenten uit. Ga expres op zoek naar mooie dingen. Zo vergroot je je happiness effect in je zelf, je hersenen en dus minder “slecht” piekeren.

Meditatie
Ja, ook hier weer is mediteren een mooi proces om je hersenen te kalmeren. Kies de methode die bij je past (anders ga je piekeren dat het niet lukt) en breng je hoofd tot rust.

Denk aan iets anders leuks
Als je dan echt blijft piekeren, zorg dat je hersenen aan iets anders moeten denken. Trek je aandacht bewust naar iets leuks. Een vakantiefoto, een mooi plaatje. Doe je dit regelmatig, dan zullen je hersenen vlugger gaan piekeren aan leuke dingen.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *